V sobotu 23. září 2023 se konalo v Karlštejně tradiční vinobraní, na které byly v minulých ročnících, ve spolupráci s pořadateli, vypravovány parní vlaky. Dopravcem těchto zvláštních spojů byla společnost Česká západní dráha, která zajišťovala provoz parní lokomotivy 475.111 se soupravou historických vozů Ce a Dsd. V silných ročnících byly spoje posilovány o další tzv. Rybáky z výtopny Zlíchov.
V letošním roce tento tradiční dopravce jízdy parního vlaku nepřipravil, a tak jsme se chopili příležitosti a vypravili na vlastní komerční riziko posilové spoje. Zvláštní jízdy jsme koncipovali ale jinak, cílili jsme na co nejkratší jízdní dobu a pohodlí. Zvolena byla kategorie „Expres“ se zastávkou pouze na Smíchově, ostatní nácestné zastávky byly projížděny. Tím vzniklo historicky nejrychlejší spojení s cestovní dobou 32 minut. Při výběru hnacího vozidla jsme se rozmýšleli mezi u veřejnosti oblíbené řady 749/751 „Bardotka“ a elektrickou lokomotivou řady 140 „Bobina“. Vybrána byla druhá varianta. Vyjela lokomotiva 140 společnosti Arriva vlaky s.r.o. spolu s rychlíkovými vozy 1. třídy A149 národního dopravce České dráhy a.s.. Tyto vozy jsou v pracovní dny nasazovány na spěšné vlaky „Vrchlice“ z Kutné Hory do Prahy, a o víkendu jsou zpravidla k dispozici jako posila běžných spojů nebo právě na výletní vlaky. Expresní souprava zajistila provoz „Karlštejnského expresu“ v dvouhodinovém taktu, jak to vycházelo pro oběh jedné soupravy s úvratí hnacího vozidla v koncových stanicích.
Souprava přilákala mnoho železničních fotografů a youtuberů do údolí Berounky, kteří přišli zadokumenovat tento netradiční provoz. Zvláštní posilové spoje si našly své cestující a v předpokládaných přepravních časech byly zaplněny. Ačkoliv provoz posilového expresu nepřinesl železničnímu dopravci žádný zisk, splnil očekávání a budeme se snažit vyjet do Karlštejna i v příštím roce. Jestli bude zvolen opět provozní model s moderními vozy a co nejrychlejším spojením centra Prahy s turisticky vyhledávaným Karlštejnem, nebo bude zpracován jízdní řád pro retro dieselovou soupravu v podobě zastávkového vlaku, bude záležet na vstupných podmínkách v příštím roce.